ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری مشهد قابلیت تبدیل به بندر خشک را دارد

تخلیه بار اسید چرب در پایانه ریلی یکتا زمان خراسان
شهریور ۱ ۱۳۹۴
جلسه بررسی مشکلات و مسائل بخش حمل و نقل کالا در مشهد
شهریور ۱ ۱۳۹۴

ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری مشهد قابلیت تبدیل به بندر خشک را دارد

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی گفت: ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری مشهد قابلیت تبدیل شدن به بندر خشک را دارد.

حمیدرضا شهرکی ثانوی افزود: ایستگاه مذکور به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب و نیز کریدور توسعه محور شرق کشور و برخورداری از ظرفیتهای بسیار، دارای قابلیت تبدیل به بندر خشک است.
وی اظهار داشت: هم اکنون در این ایستگاه عملیات حمل و نقل ترکیبی به طور کامل و در سطح خوبی انجام می‌شود و تخلیه و بارگیری کالاها و مواد از کامیونها به قطار و بعکس صورت می‌گیرد.
وی گفت: حضور شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی توانمند در این ایستگاه، امکانات ریلی مناسب برای تخلیه و بارگیری انواع واگن مسقف، لبه بلند، لبه کوتاه، مخزن‌دار و فله بر، از جمله ظرفیتهای این ایستگاه است.
وی افزود: در این ایستگاه راه‌آهن که فعالیت آن فقط در زمینه حمل بار است، خط ریلی قابل استفاده وجود دارد که به وسیله خطوط فرعی به سایتهای مختلف متصل است.
شهرکی ثانوی گفت: هم اکنون بیشترین تخلیه بار در این ایستگاه، مازوت و کنجاله و بیشترین حجم بارگیری نیز سیمان می‌باشد.
وی اظهار داشت: در این محل مجموعه‌ای از امکانات لازم برای یک بندر خشک شامل شرکتهای حمل و نقل بخش خصوصی، انبارهای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، مخازن سوخت، ایستگاه‌های تخلیه و بارگیری، سیلوهای نگهداری و بارگیری غله، انبارهای خصوصی، گمرک و دستگاه‌های مرتبط وجود دارد و نیز عملیات ترانس شیپمنت (انتقال محموله از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) به راحتی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مجتمع خدمات رفاهی و تیرپارک (توقفگاه ترانزیتی) نیز در این محدوده ساخته شده و در حال توسعه است، گفت: محور ترانزیتی شرق کشور نیز از این دستگاه می‌گذرد و محل اتصال راه‌آهن به جاده است.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب این ایستگاه به عنوان توزیع کننده کالاهای وارداتی از بنادر جنوبی به استانهای همجوار افزود: وجود صنایع متنوع در خراسان رضوی، نزدیک بودن به افغانستان و پایانه‌های مرزی همجوار با ترکمنستان به عنوان دروازه عبور یا مقصد کالاهای ترانزیتی و صادراتی، نزدیک بودن به بنادر شمالی و سرمایه گذاری خوب بخش خصوصی در این ایستگاه از دیگر ظرفیتهای آن است.
وی اظهار داشت: از سویی سالانه بیش از ۸۷۲ هزار تن محموله ترانزیتی وارد این استان شده و دو میلیون و ۴۷۰ هزار تن محموله ترانزیتی از این استان خارج می‌شود.
شهرکی ثانوی گفت: در سال گذشته ۲۸ درصد عبور ترانزیتی جاده‌ای کالا و حدود ۳۷ درصد عبور محموله‌های صادراتی مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان به میزان دو میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۸۱ تن و محموله‌های وارداتی به میزان ۶۴ هزار و ۶۸۸ تن انجام شده که بیانگر زمینه‌های فراهم بودن تبدیل این ایستگاه به بندرخشک است.
وی افزود: اگر این توانمندی و ظرفیت بالقوه به فعل درآید و به درستی در قالب یک منطقه عملیاتی در حوزه حمل و نقل ترکیبی و بندر خشک از آن استفاده شود، می‌توان بسیاری از مسایل و محدودیتهای موجود در این حوزه را رفع و هزینه‌ها را کاهش داد، ضمن آنکه آثار ارزشمند اقتصادی هم برای کشور و منطقه دربردارد.
وی با بیان اینکه چندین بندرخشک در کشور شامل امیرآباد مازندران و شهریار سلفچگان نیز تاکنون فعال شده است، گفت: با توجه به ظرفیتهای وسیع منطقه خراسان رضوی و ایستگاه راه آهن شهید مطهری مشهد، پیگیری‌های لازم و مکاتبات در زمینه اخذ موافقتهای لازم از کارگروه ترانزیت کشور برای تبدیل این ایستگاه به بندر خشک انجام شده و موضوع در دست پیگیری است.
وی اظهار داشت: تصویب ایستگاه شهید مطهری به عنوان بندر خشک، مزایایی از جمله کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش ترافیک ناوگان سنگین حمل بار در پایانه‌های مرزی، ساماندهی حمل و نقل ورودی و خروجی، کاهش جابه جایی یک سرخالی، تقویت زیرساختهای حمل و نقل ترکیبی، برنامه ریزی و زمان بندی ارسال و حمل کالا، توسعه نواحی داخلی کشور، ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال پایدار را در پی دارد.
بنادر خشک شامل یک یا چند پایانه ترکیبی است که با استفاده از یک شیوه حمل و نقل که اغلب ریلی است، به یک یا چند بندر ساحلی متصل می‌باشد.
این بنادر در زمینه جابه جایی کالا، با مقاصد کالاهای وارداتی و یا مبادی کالاهای صادراتی در ارتباط بوده و دارای تأسیسات زیربنایی مجهز، خدمات حمل و انبار کردن موقت انواع کالاها و همچنین انواع سرویسهای قابل استفاده برای تزانزیت کالا از بندر ساحلی می‌باشند.

—-

منبع: روزنامه قدس، ۱۰ آبان ۱۳۹۲